Omdenken omgedacht

‘Lastige kinderen? Heb jij even geluk!’ Het is de titel van de lezing (en het gelijknamige boek) van Berthold Gunster. Vorige week was ik vanaf rij twee live getuige van de kunst van het omdenken. Ooit had ik wel eens een ‘workshopje omdenken’ gevolgd, maar dit was andere koek. Met een ander decor, Theater Odeon De Spiegel in Zwolle. Voorafgaand aan de show werd het publiek welkom geheten, gevolgd door de in theaters welbekende woorden: ‘Wij verzoeken u om uw telefoon…’

En daarna was alles anders! ‘Wij verzoeken u om u telefoon aan te laten en zoveel mogelijk gebruik te maken van Facebook en Twitter. En graag met de hashtag ‘omdenken’. Ik schoot in de lach. Dit was niet alleen een mooi voorbeeld van omdenken, maar opeens maakte ik ook deel uit van de marketingmachine van Omdenken. Samen met de vele rijen mensen achter me. Geniaal in meerdere opzichten.

Omdenken2De welbespraakte Gunster nam ons aan de hand van praktijkvoorbeelden mee door de inhoud van zijn boek. Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het opvoeden van kinderen en hoe ‘denk je ze om’? We keken in een grote spiegel. In veel aangehaalde situaties lag de oplossing bij de opvoeder, bleek maar weer. Na ruim een uur lachen en omdenken was het pauze en toen begon het pas echt.

Waar hebben kinderen behoefte aan? Erkenning, autonomie en competentie. Mijn gedachten lieten het onderwerp ‘kind’ los. Erkenning, autonomie en competentie. Dat geldt niet alleen voor kinderen! Het is ook de sleutel tot succes, productiviteit en plezier op de werkvloer.

Erkenning
Werknemers willen erkend worden om wie ze zijn. Niemand is gelijk en dus kun je niet hele teams vangen in hetzelfde functieprofiel. Het gaat om de individuele benadering. Iedereen komt dagelijks met zijn eigen verhaal naar het werk. Als mensen niet worden erkent, raken ze gefrustreerd. Met alle gevolgen van dien. Het is er de oorzaak van dat het werk niet altijd soepel verloopt en dat er kansen blijven liggen. Richt je als leidinggevende niet alleen op het productieproces en de doelstelling, maar zoek het contact met je medewerkers, geef ze aandacht en waardeer ze.

Autonomie
Geef medewerkers de ruimte om zelf dingen te ontdekken. Kauw niet alles voor. Natuurlijk worden er wel eens fouten gemaakt. Maar dat is een onderdeel van het proces. Door zelfstandig en actief bezig te zijn, worden zelf oplossingen bedacht voor de problemen waar men tegenaan loopt. En als dit lukt, ontstaat een positief zelfbeeld. Medewerkers worden onafhankelijker, ontwikkelen een kritisch denkpatroon, analyseren beter en de besluitvaardigheid neemt toe.

Competentie
Delegeer! Laat je werknemers zien dat je vertrouwen in ze hebt. Niet alleen met woorden, maar vooral qua daden. Creëer werksituaties waarin medewerkers kunnen laten zien dat ze competent zijn. Geef verantwoordelijkheid en vertrouwen. Dat zijn de sleutelwoorden. Als het met de erkenning en autonomie goed zit, is dit de volgende stap. Je mensen krijgen de kans om te groeien en te laten zien wat ze waard zijn. En die kans laten ze echt niet liggen!

Tot slot ga ik niet beweren dat leiding geven hetzelfde is als opvoeden. Het gaat om de houding die je aanneemt richting je omgeving. Kijk in de spiegel. Jouw gedrag zorgt voor de verandering van de omgeving. Omdenken!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s