Verkeersborden

Eind september kwam minister Schultz van Haegen met de mededeling dat Nederland er per 1 januari 2015 nieuwe verkeersborden bij krijgt. De borden moeten leiden tot meer duidelijkheid in verkeerssituaties. Het meest opmerkelijk van het bericht op nu.nl vond ik de reactie van de ANWB, deze organisatie was totaal verrast.

De minister was waarschijnlijk met haar jaarplan voor 2015 bezig. En ze had een prima idee. Met de nieuwe borden kunnen tram- of busbanen en de combinatie daarvan beter worden weergegeven. Ook wordt duidelijkheid gecreëerd over passeerstroken. Dit gaat vooral over rijbanen waarin landbouwvoertuigen rijden om ander verkeer te laten passeren. Maar ze was even vergeten een belangrijke stakeholder van tevoren te informeren.

Zo gaat het ook regelmatig in organisaties. Van bovenaf wordt een jaarplan gemaakt en opgelegd. Vaak met de allerbeste bedoelingen. Maar een jaarplan krijgt pas kracht als het door de hele organisatie wordt gedragen. En liefst ook gemaakt. Het zijn tenslotte meestal de medewerkers die voor de uitvoering zorgdragen. Waarom worden ze dan gepasseerd tijdens de totstandkoming?

Verkeersbord LikeEen beetje organisatie heeft een duidelijke visie. Van daaruit wordt een masterplan gemaakt met bijbehorend budget. Allemaal goed en allemaal logisch. Maar de volgende stappen zijn minstens even belangrijk. Zo niet, belangrijker! Leidinggevenden krijgen de opdracht om binnen het masterplan een jaarplan voor hun eigen divisie, afdeling of team te maken. Vol vuur en hopelijk ook geïnspireerd door de organisatievisie gaat men aan de slag. Er is een budget en er zijn doelen.

En daar moet een leidinggevende stoppen! Dan zijn de medewerkers aan de beurt. Hoe gaan zij die doelen bereiken? Dat weten ze toch zelf het beste? En ook kennen ze als geen ander hun eigen werkveld. Medewerkers worden geïnspireerd als ze zelf mogen beslissen hoe ze iets gaan doen. En als ze dat hebben geformuleerd, is het iets waarvoor ze zelf hebben gekozen. Ze zullen zich met veel passie inzetten om op hun manier de gestelde doelen te bereiken.

En dan is de leidinggevende weer aan de beurt. Met de door hem of haar zelf opgestelde doelen in de hand is het een kwestie van coachen, bijsturen, maar vooral faciliteren. Bij de besluitvorming en bij de ontwikkelingsdrang van de medewerker. Want dat laatste gaat zeker ontstaan. Medewerkers werken niet alleen met meer passie, maar worden ook slimmer en efficiënter. Ze zijn immers zelf verantwoordelijk voor hun werk.

Wat verkeersborden hier nu mee te maken hebben? Buiten dat ze voor een mooi voorbeeld zorgden, kan er ook de denkbeeldige link naar organisaties worden gelegd. Je hebt bijvoorbeeld geen gebods- en voorrangsborden meer nodig. Misschien hier en daar nog een bord dat waarschuwt voor gevaar, maar faciliteer je medewerkers vooral met de aanwijzingsborden!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s