Leiderschap in klantcontact

Leiderschap
Het begrip ‘leiderschap’ boeit me mateloos. Ik heb inmiddels behoorlijk wat leidinggevenden gehad. Allemaal met hun eigen stijl. Sommige stijlen spraken me aan, sommige minder en een enkele ook gewoon niet. Zelf neem ik ook graag de leiding. Ik kijk graag in de spiegel. Wat doe ik goed en wat kan er beter? En hoe functioneert het team waar ik deel vanuit maak, optimaal? Het blijft een mooie ontdekkingsreis. Ik lees er ook graag over. Om te delen en te leren.

Organisaties hebben sterke leiders nodig. Niet alleen aan de top, maar ook in het middle management. Persoonlijke betrokkenheid van medewerkers is in elk bedrijf onbetaalbaar. Maar hoe krijg je mensen zo gemotiveerd en enthousiast dat zij zich volledig inzetten voor hun organisatie? Welk type leiderschap past bij deze tijd? En bij een specifieke organisatie? En hoe zorg ik ervoor dat ik als leider ook toekomstbestendig ben? Mooie vragen.

Een moderne leider moet zich continue aanpassen aan een veranderende omgeving. En vooral niet bang zijn om uitgedaagd te worden door collega’s en medewerkers. Ze houden je scherp, zetten aan tot ontwikkeling en wellicht zijn zij de leiders van de toekomst. Waarom de deur dicht doen en daarmee verhinderen dat kennis en ontwikkeling niet letterlijk binnen kunnen lopen? Voor een groot ego is geen plaats. Authenticiteit en transparantie is daarentegen van groot belang.

Advertenties